کمک‌های مالی قطر به نوار غزه پس از جنگ ادامه داشته‌ است

ادامه کمک‌های قطر به نوار غزه در حالی است که ایالات ‌متحده و اسرائیل می‌گویند این منطقه را گروه حماس اداره می‌کند

شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌گوید که امیرنشین قطر کمک‌های مالی به غزه را قطع نکرده ‌است و این کمک‌ها به ساکنان نوار غزه، همچنان ادامه ‌دارد. 

محمد بن‌ عبدالعزیز الخلیفی، وزیر کشور قطر، در گفت‌وگو با خبرنگار این شبکه‌ خبری در خاورمیانه تاکید کرد که قطر همچنان هزینه‌های زیادی برای حمایت از ساکنان این باریکه می‌پردازد و مانند تمام سال‌های گذشته، به این کار ادامه خواهد داد. 

الخلیفی به این شبکه خبری آمریکایی گفت که «قرار نیست قطر ماموریت خود در قبال ملت فلسطین را تغییر دهد». 

به گفته این مقام قطری، وظیفه دوحه «کمک و حمایت مستمر از برادران و خواهران فلسطینی» است. 

او تاکید کرد که این امیرنشین حاشیه خلیج‌فارس مانند سال‌های گذشته «به شیوه‌ای نظام‌مند» به ارائه کمک‌های مالی به غزه ادامه می‌دهد. 

ادامه کمک‌های قطر به نوار غزه در حالی است که ایالات ‌متحده و اسرائیل می‌گویند این منطقه را گروه حماس اداره می‌کند و کمک‌ مالی به حماس، کمک به تروریسم است. 

پس از حمله هفتم اکتبر حماس به سرزمین‌های اسرائیلی، مقام‌های تل‌آویو بارها برخی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، از جمله قطر، را به حمایت مالی از گروه حماس متهم کرده‌اند.

اسرائیل می‌گوید دیپلمات‌های قطری «هر ماه با چمدان‌های حاوی میلیون‌ها دلار پول نقد وارد نوار غزه» می‌شوند. 

با این ‌حال، نخستین کمک‌های رسمی مالی دوحه به اداره‌کنندگان نوار غزه، با توافق اسرائیل در ۲۰۱۸ ارائه شد. در آن زمان، به‌دلیل کمبود بودجه دولت حماس در غزه، دوحه هزینه پرداخت حقوق کارمندان و کارگران ساکن غزه را بر عهده گرفت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آن ‌زمان، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت و کنونی اسرائيل، از این ابتکار و اقدام قطری‌ها استقبال کرد. 

یکی از مهم‌ترین منتقدان اعطای این کمک‌ها در آن‌ زمان، نفتالی بنت بود که بعدهاه مدت کوتاهی نخست‌وزیر اسرائیل شد. 

بنت معتقد بود که کمک‌های مالی قطر به حماس، «اشتباهی وحشتناک» است که در نهایت «باعث قربانی‌شدن‌ اسرائيلی‌ها» می‌شود. 

بسیاری از منتقدان داخلی بنیامین‌ نتانیاهو، حمایت‌های اولیه او را از اعطای مجوز کمک‌های مالی به اداره‌کنندگان نوار غزه،  بزرگ‌ترین اشتباه نخست‌وزیر اسرائیل می‌دانند. 

به گفته این منتقدان، حماس از این پول‌ها استفاده کرد تا خود را برای حمله‌هایی مانند حوادث هفتم اکتبر آماده کند. به گفته دولت اسرائیل، در جریان حمله‌ و شبیخون هفتم اکتبر حماس به سرزمین‌های اسرائیلی، دست‌کم ۱۲۰۰ شهروند این کشور کشته شدند. 

عاموس گیلاد، سرلشکر بازنشسته ارتش اسرائیل که مخالف سرسخت پرداخت کمک‌های مالی قطر به گروه حماس بوده است، یکشنبه، ۱۰ دسامبر (۱۹ آذر)، در گفت‌وگو با «سی‌ان‌ان»، کمک‌های مالی به حماس را «به اکسیژنی تشبیه کرد که عامل زنده ماندن و پایداری این گروه در نوار غزه است».

بیشتر از جهان